Na het prachtige varen biedt de wal Abe ook een mooie baan
Abe is een geboren en getogen Texelaar. En hij is watersporter. Van jongs af aan is hij gek op...
Hele bericht lezenHet overgrote deel van de zeevarenden denkt weleens aan het stoppen met varen om te gaan werken aan de wal. Samen met andere officiers op de brug of de machinisten in de machinekamer wordt er gefantaseerd over een leven en de mogelijkheden aan wal.
Er zijn veel redenen waarom zeevarenden aan wal gaan. Een aantal van deze redenen kom ik vaak tegen in gesprekken met zeevarenden. Een top vijf is dan ook makkelijk gemaakt:
Als stuurman, machinist of maroff ben je veel op reis. Dit geeft veel vrijheid en avontuur, zeker in de periode net na je opleiding. Als vrijgezel is dit gaaf en spannend.
Wanneer er een partner in beeld komt, nemen de twijfels over het varende leven toe. Het is ook fijn om thuis te zijn en een leven op te bouwen samen met je partner. Voor velen is er een wens om een gezin te stichten en neemt de druk verder toe om een baan te gaan zoeken aan wal.
Het is fijn om je kind te zien opgroeien en je partner te ondersteunen in deze mooie en zware periode. Vaak is dit het moment dat zeevarenden zich gaan oriënteren en contact gaan zoeken met walbedrijven of zich laten adviseren door een recruitmentbureau.
Wanneer je je opleiding tot maritiem officier hebt afgerond is het helder: je loopbaan begint onderaan en je kan je langzaamaan, door veel te varen, omhoog werken. Hoe snel je promoveert, hangt af van waar je vaart, met wie je vaart, hoe hard je werkt, hoeveel geluk je hebt en hoe snel je collega’s hoger in rang promotie maken.
Soms zit je een aantal jaren in een rang waar je al bent uitgegroeid en waar je werkzaamheden doet die je kan dromen. Het is daarnaast ook heel begrijpelijk dat je niet kan promoveren als er geen plek is. Men heeft niets aan twee 1e stuurmannen als er geen 2een 3e stuurmannen zijn.
Werken aan de wal betekent meer mogelijkheden om je ook in de breedte te ontwikkelen. Er zijn simpelweg meer kansen om je in diverse functies verder te bekwamen. Ongeacht of je ervoor kiest om ergens specialist in te worden ofwel om zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen – een walbaan biedt het vaak altijd.
Vaartermijnen wisselen, bij een werkgever in de offshore werk je vaak zes om zes weken. Werk je op een Cruiseschip of in de bagger dan ben je drie tot zes maanden op zee. Je bent veel weg en mist daardoor bijvoorbeeld kerst, verjaardagsfeestjes of een spetterend oud- en nieuwfeest samen met vrienden.
Wanneer je thuis bent heb je een lange periode vrij. Het begin van deze periode heb je echt nodig om bij te komen van het harde werken. Wanneer je weer energie hebt ga je proberen af te spreken met vrienden en kennissen. Over het algemeen gaat dat goed maar ze zijn niet altijd beschikbaar en werken gewoon doordeweeks. Voordat je het weet mag je je alweer voorbereiden op je volgende termijn.
Veel zeevarenden die we spreken geven aan dat het onregelmatige contact met vrienden en kennissen ervoor zorgt dat vriendschappen veranderen en dat het sociale leven langzaam afbrokkelt. Dit beleeft iedereen anders, maar het is niet te ontkennen dat het sociale leven in de knel komt door de lange vaartermijnen.
Wachtlopen als 3e stuurman of 2e machinist is oké, maar het kan wel zijn dat het eentonig wordt. Checken of veiligheidsmaatregelen in orde zijn als 3e stuurman is leuk en interessant, maar niet als je het al 50 keer hebt gedaan en je het wel kan dromen
Soms is de uitdaging weg in een zeebaan en dit is ook niet gek. Zeker een zeevarende heeft een zekere mate van uitdaging en diversiteit nodig in zijn functie. Als je een meerdere hebt die met je meedenkt, kan het nog wel zijn dat hij je taken geeft die eigenlijk niet tot jouw rang behoren en daardoor jouw dag er anders uitziet dan je verwachtte. Heb je een meerdere die dat niet doet, dan kan een dag op zee lang duren.
Door Corona zijn er veel zaken veranderd:
De gevolgen van Covid zijn globaal, maar ook raakt het elke zeevarende persoonlijk. Ik vind dat erg jammer. Waar een zeevarende kiest voor een avontuurlijke baan, zorgen die maatregelen voor verminderd avontuur. Het is onzeker wat de toekomst gaat brengen en deze onzekerheid is een reden waarom Nederlandse zeevarenden kiezen voor een walbaan.