Na het prachtige varen biedt de wal Abe ook een mooie baan
Abe is een geboren en getogen Texelaar. En hij is watersporter. Van jongs af aan is hij gek op...
Hele bericht lezenNiemand in de familie ging hem voor en toch koos Wout voor de zeevaart. Hij werd maroff, voer op meerdere tankers en koos na een paar jaar varen toch om te gaan werken aan de wal.
Wout Blom komt uit het West-Friese Eenigenburg, een piepklein dorp met mooie boerderijen, bollenvelden en weidse uitzichten. Wout voelt zich er nog altijd thuis.
Na zijn middelbare school twijfelde hij tussen een opleiding in de elektrotechniek of zeevaart. Maar na een bezoek aan de studiebeurs van het Nautisch Collega in Den Helder werd hij enthousiast gemaakt voor de zeevaartopleiding. Hij mocht er ook een weekje meelopen en merkte dat hij alles leuk vond.
De opleiding ging hem goed af en had al meteen een voorliefde voor de brug en het navigeren.
Dit sloot goed aan bij zijn eerste stage aan boord van de Vestanhav van MF Shipping Group, waar hij veel op de brug te vinden was. De Vestanhav vervoerde steenkool, zand en limestone en bracht hem op veel plaatsen in Europa. Wout leerde er vooral veel over navigeren, laden en lossen. “Een mooie stage met van alles wat”, aldus Wout. Zijn stageverslag over cargo leverde hem een mooie beoordeling op en veel kennis over cargo en control. “Door deze stage kreeg ik meer zelfvertrouwen en wist ik mezelf thuis te maken aan boord, zodat je van alles wat weet”.
Wout keek uit naar zijn tweede stage. Aan boord van de tanker Thun Lidkoping voer hij tussen Engeland en Ierland en verdiepte hij zich in de verschillende machinekamersystemen, het opstarten van de hoofdmotor, het aan-en afmeren, maken van reisvoorbereidingen, enz. Wederom van alles wat, om met Wout te spreken. Tegen het einde van de stage had hij zoveel meer zelfvertrouwen dat hij meer taken kreeg om zelfstandig uit te voeren.
Als 20-jarige maroff kon hij aan de slag bij MF Shipping Group. Eerst als 4de stuurman op een tanker waar hij genoot van het feit dat hij zelfstandig aan de slag kon. Want als je verantwoording krijgt, is “alles gewoon lekker om te doen”. De Baltische Zee en de korte vaartijd tussen de diverse havens maakte het werk mooi en druk.
Hij werd vrij snel gepromoveerd tot 3de stuurman en bevoer met tankers de Ierse Zee. Als 2de stuurman aan boord van een tanker werd het werk ook uitgebreider. “De reisvoorbereiding en alle papierwerk was erg leuk om te doen”, zegt Wout.
Het meest genoot hij van de reizen in de zomer waarin hij lekker druk bezig was aan dek. Hij voer ook graag met Nederlanders, omdat “je daar nu eenmaal het meeste contact mee hebt”. Dit laatste en zijn wens om kortere reizen te maken, zorgde er uiteindelijk voor dat hij ging nadenken over een walbaan.
Hij nam ontslag bij zijn werkgever en heeft nog geprobeerd om via een uitzendbureau aan de slag te gaan op een ferry, maar wegens de pittige concurrentie in de branche lukte dit niet.
Op een van zijn zeereizen werd Wout al eens door Hiddo benaderd met de vraag of hij het nog naar zijn zin had. Voor Wout kwam die vraag toen te vroeg. Nu echter was de tijd rijp en nam hij contact op met Skick. “Ze waren heel behulpzaam in het zoeken naar iets wat bij mijn profiel past”.
Wout wilde graag een “niet technische” walbaan, waarbij hij zo af en toe nog eens kon reizen. Van de vacatures die Skick hem voorstelde was die bij Wind de beste. Als Works Manager bij Wind werkt hij aan projecten en is hij verantwoordelijk voor alle voorbereidingen van uitvoerende werken. Van alles wat, dus. Hij is veel onderweg en kan zelfstandig taken uitvoeren; iets dat prima past bij een ex-zeevarende. “Een project moet je je snel eigen maken, net als aan boord”.
Wout heeft goed naar zijn zin bij Wind. Hij heeft er leuke collega’s, kan ook goed samenwerken met de freelancers en vindt het superleuk om “hiervoor van alles te regelen. Werken aan de wal brengt Wout van alles wat: leuk en zelfstandig werk, fijne collega’s en meer tijd voor familie en vrienden. Op de vraag of hij varen mist, zegt hij “alleen met mooi weer, maar verder niet”.