Na het prachtige varen biedt de wal Abe ook een mooie baan

Abe is een geboren en getogen Texelaar. En hij is watersporter. Van jongs af aan is hij gek op water, hij houdt van avontuur en actie. En na een reisje met een loods weet hij het zeker. Lees hoe deze aanpakker in 28 jaar veel voor elkaar krijgt en hoe hij zijn baan heeft gevonden na zijn zeevaart.

 

Optimist

Abe Bakker is dol op zijn optimist en is veel op het water. Als hij eens mee mag met een bevriende loods, weet hij dat de zeevaart zijn toekomst wordt. Dus maakte hij snel zijn mavo af en vertrok naar Den Helder; ROC Kop van Noord-Holland was een schot in de roos. Gesteund door een bekende leraar van het eiland maakte Abe er een goede start. Zo goed, dat hij na een jaartje school tijdens de zomermaanden meevoer op een schip van het NIOZ, een instituut dat onderzoek verricht op zee.

Als 17-jarige deed hij zijn eerste ervaring op als koksmaat aan boord van het RV Pelagia. “Ik dekte tafels en boende de wc’s, maar ik had het verschrikkelijk naar mijn zin.” Vol optimisme liep hij vervolgens zijn twee zeevaartstages. Beiden bij Spliethoff en beiden leerzaam.

Tijdens de eerste stage voer hij bij BigLift in de zware lading. Tezamen met 6 stagiairs liep hij wacht, werkte hij kaarten bij, leerde hij reisvoorbereidingen maken en verrichtte dekwerk. Het was een puur operationele stage die Abe op het lijf geschreven was. “Ik zag in een stage al de halve wereld!”

De tweede stage was aan boord van de Suomigracht van Spliethoff. Een bijzonder schip vanwege haar hoge vaarsnelheid, zodat er veel te leren was op het gebied van navigeren. Daarbij spendeerde hij veel tijd in de machinekamer. “Ik mocht nooit een brommer, maar ik kan nu toch lekker sleutelen,” zegt Abe lachend.

 

Vol gas naar Terschelling! 

Na de zeevaartschool op mbo-niveau ging Abe verder op het hbo. De vaart zat erin, dus “vol gas naar Terschelling!” Met de nodige vrijstellingen wist hij in 2,5 jaar tijd de hogere zeevaartschool af te ronden. Het zelfstandig wonen met studiegenoten op Terschelling en voldoende tijd voor zijn bijbaan bij het installatiebedrijf van een familielid leverden ook op sociaal gebied een leuke tijd op.

Tijdens zijn stage, die hij weer bij Spliethoff liep, wist hij een mooie eindscriptie te maken over het optimaliseren van de hulpgeneratoren. Dit bracht hem veel lof en zijn diploma!

 

Uitzendklussen

Na zijn opleiding deed Abe eerst wat klussen op uitzendbasis. Zo werkte hij mee aan het repareren van een geknikte baggerpijp. Een “exotisch klusje” waar hij als matroos begon en als machinist eindigde. Snelle carrière stappen zijn Abe niet vreemd. Bij Herman Sr. voer hij een tijd als beginnend maroff en bij Van der Lee als machinist in de bagger waar hij een ingewikkelde klus in 3 tot 4 maanden wist te klaren. Na opnieuw een korte reis op een multicat in Polen kijkt Abe toch uit naar iets groters.

Op advies van een studiegenoot solliciteert hij bij Heerema waar hij als 3de stuurman aan boord stapt en binnen enkele weken de taak van de 2de stuurman overneemt. 3,5 jaar lang vaart hij wereldwijd bakken rond en doet het nodige offshore support werk voor Heerema. De meest Nederlandse crew vormt een “hecht cluppie”.

 

De boot af

Intussen bouwt Abe zijn eigen huis. Op Texel uiteraard! Met alle technische kennis (die hij ook zonder brommer heeft opgedaan) en familie in aannemerij en het installatiewezen bouwt hij zijn eigen plek onder de zon. Met zijn vriendin trekt hier binnenkort in. Aangezien het leven aan de wal zijn bekoringen blijkt te hebben, raakt Abe geïnteresseerd in wat Hiddo hem te bieden heeft. Hoewel hij eerst ‘de boot wat afhield’ komt er snel een gesprek en een mooie vacature bij Damen in Den Helder en op Texel. Na twee meeloopdagen is Abe overstag en zegt ja tegen de functie.

Bij Damen Den Helder werkt hij als Project Coördinator. Hier is hij verantwoordelijk voor het organiseren van diverse dokkingen en reparaties aan schepen die voor de wal komen. Hij zorgt er voor dat alles in goede banen wordt geleid. Hij is vrij om deze functie naar eigen inzicht in te vullen. Soms op kantoor, soms aan boord al of niet met gereedschap in de hand. Hij regelt zaken met onderaannemers en bewaakt de planning. Abe: “Het is gewoon mooi dat je genoeg kennis onder de riem hebt om problemen op te lossen.”

 

Ver en vreemd

Volgens Abe is varen is het mooiste beroep van de wereld. Maar de wal biedt ook veel moois. Op vakantiereizen beleef je ook avontuur. En waar ga je dan heen, vroeg ik? “Maakt niet uit, als het maar ver en vreemd is!

 

Wil jij net als Abe hulp bij de zoektocht naar een walbaan, neem gerust contact op.
Contact