Na het prachtige varen biedt de wal Abe ook een mooie baan
Abe is een geboren en getogen Texelaar. En hij is watersporter. Van jongs af aan is hij gek op...
Hele bericht lezenDe stoere verhalen van opa over varen op Shell tankers en zijn wens om te wereld te zien, dreven Sam Mellor naar zee. Acht jaar later zet hij zijn technische kennis in bij de VU in Amsterdam.
Het overgrote deel, 75%, van zijn collega’s zijn oud-zeevarenden. Dit maakt de stap naar deze walbaan een stuk makkelijker.
Sam vond nog een brief van de basisschool waarop hij had moeten invullen wat hij later wilde worden. ‘Binnenvaartschipper’ stond er geschreven. In plaats van binnenvaart werd het zeevaart voor schipper Sam.
Na zijn vmbo-tl diploma dat hij in Leidschendam behaalde, startte Sam in 2015 bij het STC in Rotterdam voor de marof-opleiding. Hij stelde zich veel voor van de brede opleiding die hem ook avontuur zou brengen.
Zijn eerste stage was bij een kapitein/eigenaar voor Wagenborg. Aan boord hield Sam zich vooral bezig met verfwerk, diverse klussen aan dek en met het aan- en afmeren. Verder leerde hij leerde er vooral wat bij een stage hoort zoals hoe een schip werkt, hoe het is om te varen en hoe het voelt om een half jaar van huis te zijn. Naast het feit dan hij er mensenkennis opdeed, leerde hij ook zichzelf beter kennen. De stage bracht hem naar Noordwest-Europa, Spanje, de Baltische Zee.
Na een kleine vertraging stapte Sam voor zijn tweede stage aan boord van een schip van Forest Wave Navigation. Tijdens deze stage voer Sam wereldwijd op een multipurpose schip en maakte verschillende soorten lading mee. Dit varieerde van projectlading tot bulk. Sam had vaak gangway watch maar leerde tegelijk veel bij in de machinekamer. Daarbij zag hij veel van de wereld.
Na zijn opleiding heeft hij 1,5 jaar gevaren voor uitzendbureau TOS in eerste instantie als matroos op een havensleper en op het laatst als derde officier op een gastanker. Sam kijkt hierop terug als een zeer leerzame periode. “Ik had het absoluut niet willen missen.” Maar aan het einde van zijn contract lonkte de wal.
Al snel kwam Skick in beeld en een maand later had hij zijn eerste baan. Omdat Sam niet goed wist wat hij wilde, maar wel wilde vasthouden aan de afwisseling in werk die hij kende uit de zeevaart kreeg hij eerst een aantal vacatures opgestuurd waar hij feedback op mocht geven. Gaandeweg kwam zijn huidige baan bij de VU in zicht.
Afwisseling vindt hij zeker bij het energiebedrijf van de VU in Amsterdam. Het energiebedrijf voorziet in noodstroom en warmte voor de diverse VU-locaties. Daarnaast heeft Sam een uitgebreid scala aan BHV-taken. Kortom, een mooie mix van praktijk en kantoorwerk waarbij je de ene dag sleutelt en de volgende als process operator op kantoor zit. Veel technische kennis vanuit de zeevaart komt opnieuw van pas, volgens Sam en “ik verbaas me erover hoeveel ik aan boord geleerd heb!”. Zijn werkplek is als de machinekamer aan boord. Vandaar dat oud-zeevarenden er snel hun weg vinden. De toekomst ziet Sam met vertrouwen tegemoet. Het werk bevalt hem prima en daar is hij heel gelukkig mee.